~ Life is a precious gift ~

"The fragrance of flowers spreads only in the direction of the wind. But the goodness of a person spreads in all directions!"

Assalamualaikum w.b.h Sedar atau tidak, tidak berapa hari lagi kita bakal melangkah ke bulan Sya'ban. Bulan Sya'ban dikenali sebagai bulan Nabi Muhammad saw.
===========
Berkata Siti Aishah R.A, "Bulan yang lebih dikasihi oleh Rasulullah S.A.W ialah bulan Sya'ban".
=
Bulan yang dikurniakan pahala ibadah sehingga tujuh ratus kali ganda, bulan yang dikurniakan keampunan untuk orang2 yg beribadah. Bulan ini juga adalah bulan keampunan; bagi yang bertaubat dan memohon keampunan kepada ALLAH S.W.T akan dipermudahkan dan diperkenankan doa2 mereka terutamanya pada malam Nisfu Sya'ban.
*********************************************************************************************

PENGERTIAN SYA'BAN:

Perkataan Sya'ban itu terbentuk dari lima huruf, (shin+a'in+ba+alif+nun):
Shin = Sharofun (kemuliaan)
A'in = U'luwwun (ketinggian)
Ba = Birrun (kebajikan/kebaikan)
Alif = Alfun (jinak/kasih-sayang)
Nun = Nurun (cahaya)

Dari singkatan di atas dapat siringkaskan bahawa Sya'ban adalah masa untuk manusia berebut-rebut mengejar kebajikan sebanyak mungkin sebagai latihan dan persediaan untuk memasuki bulan Ramadhan.

Rasulullah S.A.W.. telah bersabda yang maksudnya:
"Tahukah kamu sekalian, mengapa dinamakan bulan Syaaban?" Maka umatnya menjawab: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui".
Baginda bersabda:
"Kerana di dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali."
(Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).

Ketinggian darjat Iman dikurniakan Allah S.W.T bagi orang yang berpuasa dan beribadat pada bulan Sya'ban. Allah S.W.T mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Dalam bulan ini, Allah S.W.T banyak memberi rahmat dan kurnia kepada hamba-Nya.

Mengenai rahmat Allah itu Rasulullah S.A.W. ada bersabda yang bermaksud, "Allah mengangkat amalan-amalan semua hamba-nya pada bulan ini."

Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara daripada maksiat, taubatnya diterima juga terselamat daripada bencana pada tahun berkenaan. Sabda Rasulullah S.A.W., "Barang siapa membesarkan Syaaban dan bertaqwa kepada Allah S.W.T serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkan dia daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit."

Sabda Rasulullah S.A.W lagi; "Barangsiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'ban, diharamkan ALLAH tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan Nabi Allah Yusuf di dalam Syurga. Diberi pahala oleh ALLAH seperti pahala Nabi Allah Ayub dan Nabi Daud. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan dalam bukan Sya'ban, dimudahkan ALLAH ke atasnya Sakaratul maut dan dilepaskan kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara munkar nakir, ditutup ALLAH keaibannya di hari kiamat, dan diwajibkan syurga baginya".
=
Pada bulan ini, Allah S.W.T memuliakan hamba2Nya yang memuliakan Sya'ban dengan ibadah puasa dan kebajikan... Allah memuliakan hamba2Nya dengan ganjaran pahala dan keampunan... Pada bulan ini juga Allah meninggikan darjat iman bagi orang-orang yang berpuasa dan beribadah semata-mata untuk mendapat keredhaan dariNya...
=
Pada bulan ini juga kita dikurniakan kebajikan yang tinggi di sisi ALLAH seandainya kita membuat amal kebajikan... Bagi yang mendekati dan merindui ALLAH pada bulan ini, maka ALLAH S.W.T juga akan mendekati, merindui dan mengasihinya... Dan ALLAH juga akan menyelubungi cahaya hidayah kepada hamba2Nya yang berusaha mendekati ALLAH pada bukan ini. Rahmat yang sungguh-sungguh besar, dan kita bakal ada dalam pimpinan ALLAH seandainya Sya'ban ini kita hayati dengan sebenar-benarnya...
=
Apa lagi ditunggu kengkawan... Sya'ban ini adalah bulan menabur benih... jom, kita rebut peluang ni!!! kalau tak mampu sepenuhnya pon, kita buat setakat yang termampu... sikit itu lebih baik dari tak buat langsung kan... moga kita dipilihNya untuk mengambil kebaikan Sya'ban pada tahun ini... wassalam.
=
Nota kaki : oh esok ke JB pula saya... semoga selamat perjalanan pergi dan pulang, amiin...




0 comments:

Link Within

Related Posts with Thumbnails

About This Blog?

My photo
Pemilik blog ni bukanlah rajin menulis sangat...tapi kadang2 bila dia menggatal, dia akan suka bebel panjang2 ^^ sekadar coretan sederhana dr insan yg serba kekurangan...

Calendar

Annyong...



Followers


Lagu Pilihan


Powered by Blogger.