~ Life is a precious gift ~

"The fragrance of flowers spreads only in the direction of the wind. But the goodness of a person spreads in all directions!"

Assalamualaikum w.h.b

2 hari lepas saya dapat satu award daripada kawan lama saya yg juga merupakan kawan baik dari kecik...Halimatun Saadiah namanya... tapi skarang ni masing2 dah besar... kawan saya ni dulu memang kecil molek orangnya... tak sangka si kecil ni akan mendirikan rumah tangga dulu berbanding dgn kawan2 lain... sekarang ni Halimatun Saadiah adalah ibu kepada 2 org anak yg sangat2 comel...

Kami berdua sangat teruja skarang ni sebab baru je terjumpa semula setelah sekian lamanya lost contact... tak sangka dunia ni kecil sekali... abg kepada matun ni officemate kepada kawan satu batch saya masa kat korea dulu, King Hoa Kai...

Sungguh tak disangka dunia ini terlalu kecil...pada 15 July yang lepas secara bertalu2 saya dapat sms dari 3 nombor yang begitu asing pada saya... King je yg saya tau pemiliknya sebab awal2 dah mention nama dia... setelah beberapa sms dihantar dan dibalas, maka tahulah saya bahawa Helmi(abg Matun) satu office dengan King Hoa Kai...

erkk....tetiba terasa cerita saya agak berserabut dan berbaur kucar-kacir... hehe ketepikan je la isi penceritaan yang caca marba itu... yang penting saya sangat excited sejak kebelakangan ini kerana penemuan ini juga membuatkan saya dah terjumpa juga dengan beberapa org kawan sek rendah dulu melalui fb... Thanks Matun... Luv u ;)

Anyway, inilah award yg Matun berikan pada saya... sungguh2 terharu sbb blog saya ni pon masih baru...tak layak pon nak dpt award ni, tp disebabkan matun ni baik hati kan, so dia pon bagi la kat saya :D thanx matun....

-

INDAHNYA PERSAHABATAN

Persahabatan adalah satu ikatan yang teramat indah... sehingga Rasulullah SAW menggariskan beberapa perkara bagi memilih teman atau kawan yang baik, antaranya :

Hendaklah bersahabat dengan orang yang bertakwa dan beriman:
Sabda Baginda bermaksud: “Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan makan kecuali kepada orang yang bertakwa.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi).

Hindari daripada berkawan dengan yang buruk perangai dan akhlaknya
Ibn Asakir menceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Jauhilah kawan yang buruk (akhlak dan perangainya), kamu akan dikenali sepertinya.”

Sabda Baginda lagi : “Seseorang itu berada atas cara hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Abu Daud).

Menegur kesilapan kawan di atas perkara yang benar
Ubadah Ibn As-Samit berkata: Rasulullah SAW mengikat janji dengan kami supaya dengar dan patuh ketika susah dan senang, yang disukai dan dibenci dan jangan merebut sesuatu dari tuannya kecuali ada bukti kekufurannya. Begitu juga, kami hendaklah berkata benar di mana saja kami berada tanpa takut akan penghinaan daripada seseorang yang suka menghina, semata-mata kerana Allah. (Hadis riwayat Muslim).

Membantu kawan ketika kesempitan
Daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Seorang Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara, dia tidak menzaliminya dan tidak mengelakkan diri daripada menolongnya, sesiapa yang melepas hajatnya, sesiapa yang melepaskan saudaranya daripada sesuatu kesempitan, maka Allah akan melepaskan satu kesempitan daripada kesempitan-kesempitan hari kiamat, dan sesiapa yang menutup (keaiban) saudaranya, maka Allah akan melindunginya pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

-

Sila rujuk sumber ini.

-

Sekian saje untuk kali ini... WASSALAM...


0 comments:

Link Within

Related Posts with Thumbnails

About This Blog?

My photo
Pemilik blog ni bukanlah rajin menulis sangat...tapi kadang2 bila dia menggatal, dia akan suka bebel panjang2 ^^ sekadar coretan sederhana dr insan yg serba kekurangan...

Calendar

Annyong...



Followers


Lagu Pilihan


Powered by Blogger.