~ Life is a precious gift ~

"The fragrance of flowers spreads only in the direction of the wind. But the goodness of a person spreads in all directions!"

Assalamualaikum w.h.b

Bismillahirrahmanirrahim.. Alhamdulillah hari ini kita masih lagi mampu utk bernafas, menghirup udara, menyedut(betul ke penggunaan vocab ni? hehe hentam je la) oksigen, membebaskan karbon dioksida... mampu lagi utk melihat keindahan alam... telinga masih lagi mampu mendengar... tangan dan kaki masih dapat bergerak dengan baik... segala sistetm badan masih lagi dalam keadaan baik... alhamdulillah... syukur atas segala nikmat kurniaanNya yang tak pernah putus....

Pagi ini saya kononnya 등산(dengsan) ataupun dalam bahasa yg biasa digunakan ialah hiking... panjat2 bukit... hehe mcm comel pulak rasanya perkataan "panjat bukit"... masih lg saya ingat satu ketika dahulu... waktu saya tinggal di kaki bukit di Kg Cheras Baharu, memanjat bukit adalah aktiviti biasa... perlu naik ke bukit utk "membela air"...

Disebabkan tinggal di kaki bukit... arwah ayah gunakan punca air bukit sebagai air yg kami gunakan di rumah...airnya sangat2 sejuk...sangat2 bersih dan semestinya la kan takde bau/rasa klorin... disebabkan paip disambungkan dari atas bukit hingga ke rumah, kalau air laju sangat, air tu akan tertengdang ke atas semula... jadi akan berlaku la kes sambungan paip tercabut... bila sambungan paip tercabut, air pon takde, makanya kena la memanjat bukit utk "bela paip air"...

Aktiviti ni berakhir bila saya masuk form 4. Dah pindah rumah sbb rumah yg keluarga saya duduk time tu dibina di atas tanah kerajaan dan nak dibangunkan... jadinya bila pihak pemaju nka bangunkan kawasan tu terpaksa la semuanya berangkat... dan sangat2 sedih bila rumah yg di bina oleh tangan ayah sendiri dirobohkan di depan mata...

Ermm kenapa saya tiba2 teringat kenangan lama ni? kdg2 saya mmg terasa yg saya ni suka sangat terkenangkan kenangan lama... itu tak bererti saya hidup dalam kenangan silam, sebaliknya saya tahu saya sedang menghadapi hari ini, dan terus menjalani kehidupan hari ini untuk hari depan andai masih lagi ada utk saya kerana manusia itu punyai hak dan kita dituntut untuk merancang kehidupan, namun kita jua perlu sedar sehebat manapun rancangan kita, rancangan dan ketentuan Allah itu lagi Maha HEBAT...

tapi sungguhpun begitu, kita jua perlu melihat kebelakang, kerana apa yg ada dibelakang itu adalah "asal" dan "asas" kita... bila kita kenang siapa kita satu ketika dahulu, kita akan sedar dan melihat dengan jelas sekali betapa hari demi hari, keadaan kita hakikatnya betambah baik dari/ dulu... maka ini juga akan menambahkan rasa syukur kita padaNya yg Maha Memberi kan

ohhhh....미안... mitok maaf bebanyok... rasanya saya dah bebel dengan sangat banyak sampai dah lari dr topik penceritaan yg asal... hehe sori la ye... sebenanrya hari ni sy pi hiking dekat BUKIT SAGA.... setengah org panggil BUKIT APEH, dalam mandarin pula dipanggil A PAK SAN, dan ada juga yg panggil Bukit Putih...aaa macam2 nama dia kan... tapi tak jauh pun...bukit di terletak di antara ampang dengan cheras... ada jugak track dia bleh start dr Tmn Cuepacs...

Sbb utama yg buat saya tetiba tersensitif nak teringat2 pasal kisah lama ni sbb suasana yg saya lihat dan lalui pagi tadi, tak ubah seperti suasana yg pernah saya lalui 11 tahun yg lalu.... lama sungguh rasanya... selepas 11 tahun saya dpt balik view yg pernah menjadi salah satu rutin saya... tu yg teringat2 tu ^^

Saya panjat pagi tadi dengan bos saya... katanya nak survey track... kalau ok nanti bleh la buat aktiviti dgn staff2 lain pakat panjat Bukit ni reramai... haha macam2 sungguh dia... seawal jam 7 pagi(erkk tu bleh dikira seawal pagi ke?) dah bergerak ke Taman Saga Ampang... Sebenarnya tempat ni bos saya tau dari kawan dia... jenuh jugak la dok pk, rasanya waktu sekolah dulu Taman Saga ni bukan la tempat yg asing sangat... tp serius blur ada ke org panjat Bukit kat Taman Saga?

Tp sbb nak kena pegi so saya pon google la... dan akhirnya saya masuk ke sini... Tangga pd gambar pertama pada blog tu mmg satu TANGGA yang sekali tengok je dah bawak saya ke zaman sekolah menengah pulak... haha back to the past again... mana tak nye, Taman Saga ni ada la kot dalam beberapa ratus meter dr sekolah saya masa sekolah menengah dulu... so waktu form 5 selalu jugak pergi dekat tangga tu sbbnya tangga tu adalah terlalu dekat dgn rumah cikgu kelas saya dulu...

Pn Ng... cikgu chinese yang mengajar subjek bahasa melayu... saya mmg selalu cuba puaskan hati Pn Ng dengan gaya penulisan dan cadangan2 dia... dan kononnya antara budak2 form 5 kat sekolah saya pd tahun 2002 tu, pd beliau saya ada gaya penulisan yg bagus, dan karangan saya selalu dijadikan contoh utk kawan2 form 5 yg lain.... dan bila dia umumkan karangan saya sbg karangan terbaik; saya bajet atleast saya akan dpt 85/100 la kan... haha tp berangan la kalau dengan Pn. Ng.... seingat saya markah karangan saya plg tinggi dengan dia 64/100... haha kalau dpt 60 ke atas tu kira mmg tahap dewa la kegembiraannya... mmg kedekut markah sampai takde sorang pon dpt A dlm subjek BM... sampai ramai jugak kawan2 dah tertekan... tp disbbkan markah kedekut dia tu la, kami sentiasa cuba sedaya upaya utk perbaiki gaya penulisan...risau dengan result sebenar nanti... dan bila result SPM kluar student2 Pn Ng cipta sejarah sekolah... tahun tu peratusan skor A utk subjek BM naik dengan mendadak....bagus jugak sebenarnya bila cikgu kita kedekut markah kan? Selamat hari GURU cikgu ^^(xlmbt lg nak wish kan... pd saya hari guru adalah setiap hari-ayat nak cover line :-P)

Astaghfirullah... apa menda la saya merepek hari ni ye? oh nak delete rasa mcm sayang pulak, sbb saya bukannya selalu pon nak bebel2 kan... hehehe so biar la... apa2 pon nak balik pd tajuk asal... cite banyak2 pon mcm tak masuk pada topik jugak so saya nka upload gambar je.... sape yg suka hiling bleh la cuba... bukit ni tak tinggi sangat... ada 3 track... track A,B dan C... ada waterfall yg tak mengecewakan jugak la...




Seingat saya kali terakhir saya panjat memanjat2 ni pd tahun 2008... haha tu pon dekat 서락산(Gunung Seorak)... ooo yg itu sesungguhnya mencabar.. tinggi dan jalannya berbatu2... tp best... view dia mmg cantikkk... sungguh besar keagungan tuhan... indah benar ciptaanNya... sayang saya xde gambar nak upload sekarang... kalau tak lupa nanti saya try upload gambar gunung seorak... mmg cantik tak terkata...


Jadi pagi tadi waktu nak naik tu saya mmg semput... serius jantung rasa berdegup kencang sungguh bila semangat sangat nak naik cepat... sampai ada jugak rasa kepala pusing tadi... nampak sangat la stamina xde kan... haihhh... tp Alhamdulillah akhirnya sampai jugak ke atas... dan kat atas tu agak2 best... saya amik masa sejam 15 minit utk sampai ke atas... rehat2 kat atas tu selama stgh jam... siap main2 buai lagi :-P




ok la, saya pon dah malas nak merepek dah... kesimpulannya ok jugak la hiking kat Bukit Saga ni... bunyi riang2 pon ada... desiran anggin dan air mmg buatkan diri rasa tenang... tapi kan masa naik mmg susah, tp nak turun senang sangat... sama juga dgn kehidupan kita kan? nak capai sesuatu bukan mudah... perlu ada kegigihan, ketekunan dan kesungguhan, tp utk hilang apa yg kita dah capai tu senang sangat.... ujian paling besar utk org yg berana di atas, kerana bila tak di jaga kedudukan samada atas hal2 duniawi atau ukhrawi, maka dengan mudahnya dia akan jatuh merudum ke bawah, dan bila dah jatuh, bukan senang nak naik semula...


ok sampai sini dulu repekan saya... daaa... wassalam wbt...

0 comments:

Link Within

Related Posts with Thumbnails

About This Blog?

My photo
Pemilik blog ni bukanlah rajin menulis sangat...tapi kadang2 bila dia menggatal, dia akan suka bebel panjang2 ^^ sekadar coretan sederhana dr insan yg serba kekurangan...

Calendar

Annyong...



Followers


Lagu Pilihan


Powered by Blogger.